Milujete někoho, kdo miluje vlaky? Připravte mu zážitek, na který jen tak nezapomene. Třeba svatební kolonu s lokomotivou v čele. Nebo pořádáte teambuilding pro velkou firmu a nechcete autobusy ucpat dálnici? Objednat si speciální vlak je jednodušší, než si možná myslíte.

Fantazii se meze nekladou. „Stává se nám, že manželka koupí svému manželovi vlak jako dárek k narozeninám,“ říká vedoucí oddělení obchodu ČD Elen Mátéová. Vlak také neotřele zpestří svatbu. Svatebčany dopraví na místo obřadu, a nakonec se stane místem svatební veselice. A protože naše zákony nijak neomezují, kde může obřad proběhnout, tak proč si své ano neříct přímo v některém z vagonů?
Spoj na přání
Speciální vlak není nic jiného než spoj na přání, na míru, mimo pravidelný jízdní řád. Důvodem, proč České dráhy tuto službu poskytují, je snaha zatraktivnit nabídku a zároveň využít volná vozidla. „Chceme ukázat, že jsme flexibilní firma, která dokáže splnit i nevšední přání zákazníků a utkat se s jinými dopravci na plně konkurenčním trhu. A musím říct, že mě to velmi baví,“ přidává se specialista obchodu Jan Bystřický.
Vlaky jsou pro něj nejen pracovní náplní, ale zejména koníčkem. Má skvělý přehled o tratích i o tom, jakými vozy které depo disponuje. A proto vždy dokáže zájemcům o speciální vlaky zasvěceně poradit. Principiálně vzato – objednat si můžete jakékoli vozy, lokomotivu a trať, ale ne vždy je to technicky proveditelné: „Ne každá lokomotiva může na jakoukoli trať, ne každá lokomotiva je schopná vozy zásobovat energií. Od toho jsme tu my, abychom domluvili řešení.“

V zorném poli objektivů
Přesné typy vlaků poptávají nejčastěji fotografové a filmaři. Často se stává, že chtějí pořídit snímek na konkrétní, často fotogenické trati. V takovém případě jsou ČD schopné vlak nejen sestavit, ale také přizpůsobit jízdu požadavkům na jeho zastavení a pojíždění podle potřeb. Výsledkem jsou pak nádherné fotky vlaků, které jen tak snadno nepořídíte.
Vlaky si mnohdy zahrají i ve filmech. Když se ale chci dozvědět, ve kterých připravovaných snímcích se na vlaky ČD můžeme těšit, Jan Bystřický se jen usměje: „To pořádně nevíme, a to málo, co známe, nesmíme prozradit. Filmoví tvůrci si své nápady velmi přísně střeží. K nám se dostane akorát objednávka na určitý vlak a trať pro film, který má jen pracovní název. Samozřejmě produkce zavazujeme k tomu, že pořízené záběry nesmí mít negativní vliv na naši společnost či železnici jako celek.“

Pravidelná doprava na prvním místě
Jistým omezením pro speciální vlaky je podle Elen Mátéové samozřejmě pravidelný jízdní řád: „Přestože platí, že se snažíme zákazníkům vyjít vstříc, speciální vlak nesmí významně narušit pravidelnou dopravu, a to jak z hlediska použitých vozidel, tak z hlediska zpoždění pravidelných vlaků. Není bohužel v našich silách zajistit větší množství moderních lůžkových vozů, a pokud bude někdo chtít odjet v osm hodin ráno v pracovní den z pražského hlavního nádraží, nabídneme mu alternativu v podobě jiného času či jiného nádraží.“
Velmi často si speciální vlaky objednávají společnosti, které potřebují odvézt své pracovníky na firemní akci nebo teambuilding. Je to výhodné ve všech směrech. Pokud se jedná o akci pro tisíc lidí, nejde využít pravidelné spoje, protože takové množství cestujících navíc běžné linky nepoberou. Zároveň si firma může speciální vlak vyzdobit nebo si ho pojmenovat, a toto jméno se pak dostane i na odjezdové tabule.
Nabízí se také použití konferenčního či společenského vozu. Hodí se pro raut, společnou zábavu, hudební produkci či pracovní jednání. A můžete se vydat i za hranice, ČD dokážou zařídit vlak do Polska, Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska či Slovinska.

Od tisícovek po miliony
A na kolik objednání speciálního vlaku vyjde? „Každou poptávku kalkulujeme individuálně. U speciálního vlaku je nejmenším a nejekonomičtějším vozidlem, které máme k dispozici, motorový vůz řady 810 s kapacitou padesát míst či jednotka RegioNova s kapacitou osmdesát míst. Takový vlak vyjde orientačně na patnáct až dvacet tisíc korun,“ vyjmenovává Elen Mátéová.
Poněkud dražší bude objednávka společenského nebo jídelního vozu, protože ty musí táhnout „velká“ lokomotiva. Na druhou stranu – na tratích, kde jezdí klasické soupravy tažené lokomotivou, se vůz může připojit k některému z pravidelných spojů. Nevýhodou je nutnost respektovat jejich časové polohy, výhodou je samozřejmě výrazně nižší cena.
Chcete svůj vlastní speciální vlak?Cestu po České republice je nutno objednat nejpozději 14 dnů před termínem jízdy, cestu do zahraničí 30 dnů před termínem jízdy. V poptávce uveďte přibližný počet cestujících, výchozí a cílovou železniční stanici, přibližný čas odjezdu či příjezdu, požadavek na zastavení vlaku pro nástup a výstup cestujících, případně i počet a typ požadovaných vozů. Pošlete zprávu na specialtraincd@gr.cd.cz nebo obchod@gr.cd.cz nebo zavolejte na tel. 725 189 467, 725 539 538. Bližší informace najdete na tomto odkazu. |