Od 14. prosince vstupuje v platnost nový jízdní řád a spolu s ním i největší změny v dálkové dopravě za posledních deset let. Moderní jednotky ComfortJet, nově otevřené evropské tratě a mezinárodní spolupráce přinášejí cestujícím rychlejší spojení i nové destinace.

Foto: archiv ČD
vlak

Na českých kolejích se cestující nemusí připravovat na výrazné změny v samotných jízdních časech – zásadní novinkou je především nové řazení vlaků. Protože ComfortJety jsou do provozu uváděny postupně už několik měsíců, finální přechod probíhá hladce a bez komplikací. Vedle samotného rozsahu dopravy České dráhy pokračují v rozšiřování moderních vlaků i služeb na palubě.

Lépe do Evropy: Villach, Hamburk i Kodaň

Ve spolupráci se zahraničními partnery nabídnou České dráhy od prosince lepší spojení s Evropou. ComfortJety pojedou nově až do Villachu na jihu Rakouska a od května také do Kodaně. Od stejného termínu navíc ČD přidají více vlaků do Hamburku. Na páteřních mezistátních linkách budou nasazeny kapacitnější ComfortJety a Railjety. Aby bylo jasné, že jde o nejmodernější soupravy národního dopravce, všechny vlaky této úrovně ponesou mezinárodní označení Railjet.

mapka

Rychleji do Berlína a Hamburku

ComfortJety už dnes jezdí na lince Berliner. Díky nové infrastruktuře se od prosince zkrátí cesta z Prahy do Berlína o 15–20 minut na méně než 4 hodiny. Od května 2026 pak po dokončení modernizace trati Berlín – Hamburk vyjedou vlaky z Prahy do Hamburku každé dvě hodiny. Některé spoje budou pokračovat až do Kodaně. Cesta Praha – Hamburk se zkrátí o celých 50 minut, nově na pouhých 5 hodin a 53 minut.

Vindobona až do Villachu

Velkou novinkou je nasazení ComfortJetů také na lince Vindobona. Díky otevření vysokorychlostní trati Koralmbahn mezi Grazem a Klagenfurtem budou tři páry vlaků denně pokračovat až do Villachu – atraktivního regionu nedaleko Slovinska a Itálie. Na nové trati s rychlostí až 230 km/h bude cesta z Prahy do Villachu trvat méně než 8 hodin. Z Brna dokonce o 2,5 hodiny méně než dosud.

Psali jsme:

Jak se sviští po nejmladší trati Evropy

Vlakem po Evropě: Polské město s vůní perníku

Vydejte se do Hnězdna! Pohodlně přímým spojem Baltic express

Berlín: Jednosměrka za hranice všednosti

 

Railjety do Bratislavy a Budapešti

Klasické soupravy nahradí od prosince na spojích do Bratislavy a Budapešti moderní Railjety. Cestující se tak dočkají vyššího komfortu a služeb známých z linek do Rakouska a Německa.

Povinná místenka na lince Praha – Ostrava

Od 14. prosince čeká cestující na jedné z nejvytíženějších linek v Česku důležitá novinka: Ve všech vlacích kategorie EC/IC mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Tato změna se dosud týkala pouze vlaků SC Pendolino a vybraných spojů IC Ostravan, nyní se rozšíří i na všechny další dálkové spoje směřující do Polska nebo na Slovensko – například Ostravan, Silesia či Cracovia.

Co to znamená pro cestující?
  • Každý cestující bude mít své garantované místo k sezení.
  • Rezervaci získáte jednoduše při nákupu jízdenky online, v aplikaci Můj vlak, v e-shopu nebo u pokladny.
  • Povinná rezervace platí nejen při cestách mezi velkými městy, ale také při kratších jízdách po trase – například z Pardubic do Kolína nebo ze Zábřehu do Olomouce.

 

Více spojů do Polska

Rozšiřují se i spojení do Polska. Baltic Express jedoucí až do polského trojměstí nově poveze bistrovůz s oddílem 2. třídy po celé trase z Prahy až do Gdyně. Další novinkou je, že na lince Ex4 Rakousko – Česko – Polsko přibude nový pár vlaků EuroCity Prater mezi Vídní a Krakovem. Zvýší se také počet spojů do Wrocławi z jednoho na dva a přibude i nové přímé spojení do Poznaně.

Novinky v noční dopravě 

Noční vlak Chopin se rozdělí na dva spoje. Jeden pojede z Mnichova přes Bohumín přímo do Varšavy, druhý – nově pojmenovaný Carpatia – poveze přímé vozy až do Przemyslu. Díky tomu budou mít cestující zajištěny pohodlné přestupy na vlaky dále na Ukrajinu.